De prijzen van nieuwe en gebruikte auto’s in de VS bereiken recordniveaus en vertonen geen tekenen van verzwakking. Terwijl de vraag van klanten naar auto’s blijft groeien, maken krappe voorraden en verwarde toeleveringsketens het voor autobedrijven moeilijk om aan de vraag te voldoen.
De prijzen van nieuwe auto’s zijn het afgelopen jaar in de VS met 20% gestegen, terwijl de economie van het land het nog steeds moeilijk heeft als gevolg van de Cars A2Z wervelwind veroorzaakt door de COVID-19-pandemie. Het wereldwijde tekort aan microchips heeft de productie van nieuwe auto’s vertraagd, en zelfs gebruikte auto’s zijn beschikbaar tegen een forse prijs. Naarmate het reizen toeneemt, worstelen de autoverhuurbedrijven om aan de irritante vraag te voldoen, aangezien ze in 2020 de meeste van hun voertuigen op de hete markt voor gebruikte auto’s hebben verkocht om te overleven in de uitdagende tijden. Een extreem lage rente op autoleningen die door de bedrijven worden aangeboden, draagt bij aan de grote vraag naar auto’s in de VS, waar autoleningen goed zijn voor 9,5% van de Amerikaanse schuld, op de tweede plaats na hypotheekleningen en studieleningen. Dus de sterke vraag van klanten naar nieuwe auto’s, minder voertuigen op kavels van dealers en krappe voorraden hebben geresulteerd in een gemiddelde stijging van de transactieprijs. Bovendien maken verwarde toeleveringsketens het voor bedrijven moeilijk om aan de vraag te voldoen. De prijzen van nieuwe auto’s zouden zelfs nog hoger kunnen worden, aangezien het wereldwijde tekort aan halfgeleiderproductie lijkt te verergeren als gevolg van de toegenomen vraag naar elektronica.
Autoprijzen hoger dan algemene consumenteninflatie
De gemiddelde prijs voor nieuwe auto’s bereikte in mei 2021 een recordhoogte van 38.255 dollar, met een piek van ongeveer 12% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. 20% gestegen sinds vorig jaar. De prijzen hebben de hoogste niveaus bereikt die ze ooit zijn geweest en blijven snel stijgen, waardoor de algehele inflatie van het land stijgt. In 2020 sloten veel autodealers vanwege een omzetdaling van 30% in het tweede kwartaal, de grootste kwartaaldaling sinds de Grote Recessie. De sterke vraag naar auto’s heeft echter geleid tot een prijsstijging in het snelste tempo in meer dan 13 jaar, waarbij de prijzen van gebruikte auto’s in mei 2021 in totaal met 5% zijn gestegen.
• Voorraadtekort
De heroplevende vraag naar auto’s komt op een moment dat veel productiefaciliteiten voor nieuwe auto’s zijn gesloten vanwege het wereldwijde tekort aan microchips. Volgens een onderzoek van Cox Automotive is de productie van nieuwe auto’s in Noord-Amerika teruggebracht tot ongeveer 3,4 miljoen voertuigen in het eerste kwartaal van 2021. 53% van de autofabrikanten haalt zijn microchips uit het buitenland en de handelsoorlog tussen de VS en China draagt bij aan de halfgeleidertekort, dat de grootste aanbodschok is geworden. 38% van de productiefaciliteiten stopte tijdelijk met de productie van voertuigen vanwege een verstoorde levering van microchips. Het tekort resulteerde in een omzetverlies van ongeveer 110 miljard dollar voor de auto-industrie. De wereldwijde microchipcrisis zal naar verwachting in ieder geval de komende zes maanden gevolgen hebben voor de automobielsector, zelfs wanneer er wordt getracht de binnenlandse productie van halfgeleiders te verhogen met nieuwe voorgestelde fabrieken. Trouwens, het tekort aan gebruikte inventaris als gevolg van minder inbeslagnames stijgt de prijzen van nieuwe auto’s. De steeds kleiner wordende pijplijn van voorraden dwingt dealers harder te werken, aangezien de groothandelsprijzen veel sneller stijgen dan de detailhandelsprijzen, waardoor de marges in hoog tempo krimpen. Terwijl kleinere dealers meer marge weten te maken met groothandelsvoorraad dan detailhandel, maken grotere dealers het verschil met volume.
• Minder inbeslagnames van auto’s
Voorbij zijn de dagen dat gebruikte voertuigen op schroothopen werden gedumpt toen ze de 100.000 mijl overschreden. De gemiddelde leeftijd van de voertuigen is gestegen tot 12,1 jaar, vergeleken met 11,9 jaar in 2020, wat hun hogere waarde weerspiegelt. Volgens de Manheim Used Vehicle Value Index bedroeg de gemiddelde prijs van gebruikte voertuigen in mei 2021 USD 20.426, een stijging van 46,7% ten opzichte van 2020. Factoren zoals de introductie van nieuwere en veiligere technologieën, verbeterde betrouwbaarheid, betere autokwaliteit en langere levensduur verhogen de waarde van gebruikte auto’s. Er is echter een tekort aan gebruikte auto’s vanwege het effect van de pandemie op autoverhuurbedrijven. Vanwege de afgenomen vraag tijdens de pandemie als gevolg van reisverboden en herhaalde lockdown-beperkingen, verkochten de autoverhuurbedrijven delen van hun wagenpark zonder vervangingen te kopen om de geldcrisis tegen te gaan. Nu minder mensen auto’s huren, lossen de autoverhuurbedrijven en andere wagenparkkopers niet zoveel oudere wagens uit of kopen ze niet zo veel nieuwe voertuigen aan, wat bijdraagt aan de prijsstijging. Trouwens, toenemende concurrentie voor gebruikte voertuigen, vooral van online autoverkopers zoals Carvana en Vroom, vanwege hoge biedingen.